צילומים במשען דיור מוגן

צילום – טיפים לצילום מקצועי

תוכן עניינים

 

הגיל השלישי הוא בדיוק התקופה שבה ניתן לחזור לתחביבים הישנים שנזנחו מאחור ולטפח מיומנויות חדשות שתמיד רציתם להתנסות בהן. עם המעבר למגורים במסגרת של דיור מוגן או בית אבות, כשטרדות היומיום הקשורות למשל לאחזקת הדירה או למטלות דומות שכבר לא אמורות להוות את מנת חלקכם, יש לכם הזדמנות מצוינות להשקיע הרבה יותר זמן בתחומי העניין שלכם ולגלות תחומי עניין חדשים. המאמר הבא כולל חמישה טיפים קטנים אך חשובים, המוקדשים לכל אלו שתמיד חלמו לצלם כמו המקצוענים.

כפי שתגלו, ניתן בהחלט להגיע לתוצאות מרשימות גם בלי לרכוש מצלמות יקרות מדי, שכן כפי שנפרט בהמשך, במקרים רבים מה שהופך את התמונה למעניינת הוא לאו דווקא ציוד הצילום, אלא הצלם העושה בו שימוש. האמינו או לא, אך נכון להיום גם בעזרת המצלמות של הטלפונים החכמים, ניתן לצלם תמונות מרהיבות ואף עוצרות נשימה עד כדי כך שאיש לא יוכל לנחש שלא צולמו בעזרת מצלמה מקצועית.

יש לציין כי אמנם כבודו של המידע התיאורטי במקומו נוח, אך תמיד מומלץ להצטרף לסדנאות צילום חווייתיות שבהן אפשר ליישם את התיאוריה בשטח, תחת הדרכה של צלמים מקצועיים ומנוסים. במסגרות רבות של דיור מוגן וכן בלא מעט בתי אבות, דואגים לדיירים למגוון פעילויות העשרה ופנאי. אם במסגרת שבה אתם מתגוררים מציעים לכם להצטרף לסדנת צילום או קורס צילום, קפצו על ההזדמנות מבלי לחשוב פעמיים.

 

טיפ מספר 1 – סוף צילום מקצועי, בבחירת האלמנטים תחילה

מה שבאמת מפריד בין צילום מצוין לצילום בינוני, היא הקומפוזיציה. הודות להתפתחות טכנולוגיית הצילום, לרובנו מתאפשרת גישה לציוד צילום איכותי ובניגוד לעבר, גם אנשים שלא עוסקים באופן מקצועי בתחום הצילום, יכולים להתחדש במצלמות שבעבר היו נחלתם הבלעדית של הצלמים המקצועיים. יחד עם זאת, גם המצלמה הטובה בעולם לא תוכל לצלם תמונות איכותיות, לו תופקד בידיו של צלם שלא מבין לעומק את תורת הקומפוזיציה.

קומפוזיציה טובה היא כזו המורכבת אך ורק מהאלמנטים שהצלם בחר שייכנסו לתמונה (או כאלה שנכנסו באקראי אך תורמים להעברת הרגש או המסר למשל), המשקפת בצורה טובה את היחסים שבין האובייקטים המצולמים. בצורה גסה ניתן לחלק את האובייקטים המופיעים בכל תמונה לשלוש קטגוריות: נושא התמונה (האלמנט המרכזי), נשוא התמונה (שאמור לתרום מידע מבלי לגנוב מהנושא את תשומת הלב) והרקע. חשוב לציין שהרקע לא חשוב פחות מהאלמנטים האחרים, שכן לא אחת דווקא הרקע הוא זה שהופך תמונה טובה, למושלמת.

כאשר באים לתכנן את הקומפוזיציה, יש בראש ובראשונה להחליט אילו אלמנטים ייכנסו לנו לפריים ואילו יישארו מחוצה לו: כאשר אתם מתכננים את הפריים, הזיזו את המצלמה מסביב לנושא הצילום ימינה ושמאלה, למעלה ולמטה באיטיות, בחנו את האלמנטים הסובבים אותו והחליטו אילו אלמנטים חשובים מספיק כדי להיכלל בצילום. כבר כאן אפשר להבין כי על  ידי השקעת מחשבה בצילום ותכנון מוקדם של התמונה, ניתן לשפר את איכות הצילום בצורה משמעותית.

 

טיפ מספר 2 – הכירו את ההתנהגות של העין האנושית

דבר חשוב נוסף המפריד בין הצלם המקצועי לצלם החובב, הוא יכולת השליטה, כשהכוונה היא לא רק לשליטה בציוד הצילום או בכללי הקומפוזיציה שהוזכרו בקצרה לעיל: על ידי שליטה בשלושה חוקים בסיסיים, ניתן לתמרן את העיניים של אלו שיביטו בתמונה ולהסיט אותן לאלמנטים החשובים ביותר בצילום, באופן מכוון.

אז לאן בדיוק נמשכת העין כשהיא מביטה בצילום? ובכן, כאשר הרקע של התמונה יהיה מטושטש, העין תימשך באופן אוטומטי לאובייקט החד ביותר. בדיוק באותו האופן, כאשר התמונה מאופיינת בגוונים כהים מאוד, העין תימשך ישירות לאובייקט הבהיר ביותר. בנוסף, אם כל התמונה מונוטונית מאוד מבחינת הגוונים למעט אלמנט אחד שצבעו עז ושונה, הרי שהוא זה שימשוך את העין.

לאחר שמטמיעים את שלושת החוקים האלו, אפשר למשוך את תשומת הלב לאובייקטים החשובים לנו ביותר ולהבליט אותם. מובן שניתן להשתמש בחוקים האלו גם כדי להסיט את העין מהאובייקט המרכזי וכך ליצור מערכת כוחות לא שגרתית ולא מובנת מאליה, שפעמים רבות רק הופכת את הצילום, למעניין יותר.

 

טיפ מספר 3 – התאימו את מהירות הסגר למטרות שלכם בצילומי תנועה

אם אתם מעוניינים לצלם אובייקט הנמצא בתנועה, ראשית עליכם להחליט האם אתם מעוניינים להמחיש ולהדגיש את העובדה שהוא נמצא בתנועה או שמא ברצונכם פשוט להקפיא אותו ולנטרל את התנועתיות. אם אתם מעוניינים להקפיא אותו, בחרו במהירות סגר גבוהה יותר מ-1/90. באופן הזה משך החשיפה יהיה קצר יחסית והמצלמה תקפיא את הרגע. לעומת זאת אם אתם מעוניינים להמחיש את התנועה, בחרו במהירות סגר נמוכה יותר (מומלץ לבחור במהירות נמוכה מ-1/60), שתאפשר זמן חשיפה ממושך יותר.

בגדול מומלץ להתנסות בצילום של אובייקטים הנמצאים בתנועה תוך כדי שינוי מהירות הסגר, על מנת שתוכלו להבין מה היא ההשפעה של מהירות הסגר על הצילום. חשוב כמובן לזכור שגם המהירות של האובייקט המצולם תשפיע על הצילום ועל מהירות הסגר. כך לדוגמה בדרך כלל צילומי ספורט מחייבים אתכם לבחור במהירות סגר גבוהה שתאפשר לכם לקלוט את רגע הזינוק, את הרגע המדויק שבו גופו של האתלט עובר את המוט בקפיצה לגובה ועוד.

לעומת זאת, ישנם מקרים שבהם אין מנוס מלבחור דווקא במהירות סגר נמוכה, גם כשמצלמים אובייקטים הנעים במהירות גבוהה מאוד. זהו המצב למשל בצילומי לילה, שבהם יש לבחור בדרך כלל במהירות סגר נמוכה בשל תנאי התאורה הלקויים.

 

טיפ מספר 4 – הניעו את המצלמה עם האובייקט

אם בצילום של אובייקטים נעים עסקינן, ברצוננו לספק לכם טיפ חשוב נוסף הקשור לנושא, הנוגע לאחת ההחלטות החשובות ביותר שתצטרכו לקבל בבואכם לצלם אובייקט הנמצא בתנועה, ביחס לרקע סטטי: האם אתם מעוניינים שהרקע בתמונה יהיה מטושטש או שדווקא האובייקט הוא זה שאתם מעוניינים לטשטש?

אם אתם מעוניינים שהרקע יהיה מטושטש, הניעו את המצלמה בכיוון התנועה של האובייקט ובשלב מסוים לחצו על לחצן המצלמה. את התנועה יש להמשיך גם אחרי סיום הצילום וככול שההתאמה בין התנועה של היד שלכם לבין התנועה של האובייקט תהיה מדויקת יותר, כך בסופו של דבר האובייקט יהיה חד יותר בתמונה. לעומת זאת אם החלטתם שאתם רוצים להמחיש את התנועה על ידי טשטוש האובייקט, הקפידו להחזיק את המצלמה בצורה כמה שיותר סטטית ויציבה. שימוש בחצובה יסייע לכם להגביר את היציבות בזמן הצילום.

 

טיפ מספר 5 – חוק השלישים

צלמים חובבים העושים את הצעדים הראשונים שלהם בעולם הצילום, נוטים באופן טבעי למקם את האובייקט המרכזי שלהם באמצע הפריים. חוק השלישים לעומת זאת, דוגל בכך שכדי ליצור תמונה מעניינת, מוטב להסיט את האובייקט מהמרכז. כדי לפעול בהתאם לחוק השלישים, העבירו שני קווים דמיוניים לאורך הפריים ושני קווים דמיוניים לאורכו, כך שייווצרו תשעה מלבנים זהים בגודלם.

מובן שבדומה לכל חוק או כלל בתחום הצילום בפרט והאמנות בכלל, גם את חוק השלישים ניתן להפר. כך לדוגמה אם אתם מעוניינים בקומפוזיציה סימטרית, באפשרותכם למקם את האובייקט באמצע התמונה ולא אחת יש למקמו במרכז התמונה, כשישנם אלמנטים נוספים שצריכים להיכנס לפריים, ה"דוחקים" אותו למרכז.לפי חוק השלישים, יש למקם את האובייקט המרכזי, כלומר את נושא התמונה, באחת הפינות של המלבן המרכזי או על אחד הקווים. החוק מתייחס למגוון רחב של תמונות, החל מתמונות פורטרט שבהן מומלץ למקם אובייקטים מרכזיים בפנים של המצולם בהצטלבויות הקווים וכלה בצילומי אובייקטים הנמצאים בתנועה. במקרה של צילום בתנועה, שימו לב לכיוון התנועה של האובייקט. אם הוא נע מימין לשמאל, באפשרותכם למקם אותו בשליש הימני של התמונה על מנת שהמתבונן יבין לאן הוא צפוי להמשיך לנוע. לעומת זאת באפשרותכם למקם אותו דווקא בשליש השמאלי של הצילום, כדי להראות למתבונן מהיכן הגיע האובייקט ולתעד את מה השאיר מאחוריו.

 

 

לקבלת מידע נוסף השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

אני מתעניין/ת:

קראו עוד על דיור מוגן

צור קשר

אני מתעניין/ת: