תמיכה במשען דיור מוגן

ליווי ותמיכה לעוברים

תוכן עניינים

 

יותר ויותר מבני הגיל השלישי רואים כיום בדיור המוגן מקום שבו יוכלו לפתוח פרק חדש, נוח יותר, בטוח יותר ועשיר בפעילויות פנאי וחברה. הם גם רואים בבירור את היתרונות של החלפת דירה גדולה, שהם מתקשים לתחזק, בדירה קטנה ונוחה יותר. אך גם כאשר כבר החליטו לעבור לדיור מוגן, המעבר הזה דורש היערכות מעשית ורגשית.

הצעד הראשון הוא כל הכרוך בוויתור על החפצים האהובים הרבים שצברו במהלך חייהם – רהיטים, כלים, חפצי נוי, ספרים, תמונות ומזכרות שנושאות עימן ערך רגשי רב.

דירתם החדשה תוכל לאכלס רק חלק מכל אלה. אז מה לקחת? על מה לוותר? דרוש כאן מיון רגיש וחכם.

המעבר כרוך לא רק בהעברה של חפצים, אלא גם בהעתקה ועדכון של שירותים שונים, קווי טלפון וכבלים, וכדומה.כל הצרכים הללו מוכרים היטב לצוות הדיור המוגן של "משען". הם יודעים לראות את כל התמונה, לעשות סדר ולהציע ברגישות לדיירים החדשים עזרה ממוקדת ומדויקת, שהופכת את המעבר שלהם לדיור המוגן לחלק יותר.

 

עושים סדר

 לאחר שהדייר החדש נפגש עם הרופא, האחות והעובדת הסוציאלית, שמרכיבים את ועדת הקבלה, ולאחר חתימת החוזה, מתחיל לפעול למענו מערך-הליווי של "משען". לדייר החדש מוצמדת רכזת-קליטה – אשת מקצוע מנוסה, שמלווה אותו מרגע חתימת החוזה ועד לקליטתו המלאה בבית לשלושה חודשי ניסיון.

לעיתים זו אם-הבית, לעיתים העובדת הסוציאלית, ולעיתים רכזת קשרי הלקוחות, שהייתה האדם הראשון שהכיר בפגישת ההיכרות הראשונה שלו בדיור המוגן, ואיתה הוא חש הכי בנוח

הצעד הראשון – הצורך להחליט מה ייקח איתו לדירתו החדשה. לעיתים אפילו לבני המשפחה קשה לסייע לו. "עזרו לנו", הם אומרים לא פעם לעובדת הסוציאלית. "אנחנו לא מצליחים להגיד לאימא מה לקחת ועל מה לוותר".

העובדת הסוציאלית מכירה היטב את המצוקה הזאת ומסייעת למשפחה. היא משוחחת עם הדייר, עומדת מקרוב יותר על צרכיו, לעיתים גם מגיעה לביקור-בית, ממליצה ועוזרת במיון החפצים, וגם תייעץ לגבי סידורם בדירה החדשה.

אותה עובדת סוציאלית רכזת-קליטה תעזור גם בתיאום בין השירותים השונים, הדרושים מחוץ לבית ובתוכו עם ביצוע המעבר. השאירו לה את העברת קו הכבלים. העתקת קו הטלפון? ב"משען" יקצרו עבורכם את התהליך. רכזת-הקליטה גם תדאג לכך שביום המעבר יהיה מי שיקדם את פני המובילים שיגיעו עם תכולת הדירה, תתאם עם אנשי האחזקה, אנשי הניקיון, עם החשמלאי וכל שאר בעלי המקצוע הדרושים לו.

במהלך שלושת חודשי ההסתגלות ממשיכה רכזת-הקליטה לטפל בצרכיו של הדייר החדש: היא מתאמת עם איש האחזקה שיבוא לתלות את התמונות, קובעת לו תור במרפאה במקרה הצורך. יש דיירים שמגיעים לדיור המוגן כשהם נעזרים בסיוע של מטפלת סיעודית מטעם הביטוח הלאומי. עברתם מחיפה לדיור מוגן באפקה? עובדת סוציאלית מטעם הבית תסייע במציאת מטפלת חדשה מהאזור.

 

סדנת קליטה לדיירים חדשים

את הסיור הראשון שלו כדייר מן השורה תערוך לגמלאי אם-הבית. היא תדריך אותו בשבילי הבית ותכיר לו את כל המיתקנים והשירותים בקהילה הקטנה החדשה שהצטרף אליה – חדר האוכל, החוגים, המרפאה, בית הכנסת, הבריכה.

לאחר שכבר הכיר מעט את הסביבה, הגיע הזמן להכיר חברים חדשים. רכזת-הקליטה מכירה את כולם. היית מורה ורצונך לפגוש מורים כמוך? היא תפגיש אותך איתם. תחביבך הוא ציור? יש עוד כמה ציירים חובבים בבית ורכזת-הקליטה תדאג שתפגשו.

אחד הכלים החשובים והיעילים ביותר בתהליך הקליטה הוא הסדנה לקליטת דיירים חדשים בהנחיית מנהלת שירותים חברתיים שהנה עו"סית בהכשרתה.

בסדנה זו מתכנסים כל הדיירים שעברו באותה תקופה לדיור המוגן. במהלך המפגשים עורכים להם היכרות קרובה יותר עם כל המיתקנים והשירותים של הבית. להיכרות זו יש תרומה חשובה לחיזוק ביטחונם העצמי ותחושת השליטה שלהם בחייהם החדשים ותחושת השייכות לסביבתם החדשה.

לא פחות חשוב הוא הגיבוש החברתי שנוצר בין משתתפי הסדנה. לעיתים מנחה את מפגש הסדנה אחד מדייריו הוותיקים של הבית. הוא משתף את שכניו החדשים בחוויית המעבר האישית שלו לדיור המוגן. לשיתוף הזה יש ערך עצום, כי הוא לא רק תורם מידע אלא מעודד את המשתתפים להיפתח ולשתף אחרים בחוויותיהם, מה שמשפר את הרגשתם ומקל על הסתגלותם.

מערך הליווי פועל ברציפות מראשיתו של תהליך המעבר לדיור המוגן ובמשך כל שלושת חודשי הניסיון. בהמשך יעמדו כל אנשי הצוות לרשות הדייר על פי צרכיו בהתאם לתפקידו המקצועי ולקשר האישי שנוצר עימו.

 

 

לקבלת מידע נוסף השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

אני מתעניין/ת:

קראו עוד על דיור מוגן

צור קשר

אני מתעניין/ת: