מושגים ומונחים במשען דיור מוגן

כל המושגים והמונחים

תוכן עניינים

בעולם הדיור המוגן ישנם מונחים רבים שניתן בקלות רבה לבלבל ביניהם ולא פחות מכך, מושגים שאינם נהירים כלל וכלל. במאמר שלפניכם נפרש את כל המושגים והמונחים החשובים ביותר הרלוונטיים לעולם הדיור לגיל הזהב, על מנת לפזר את מסך הערפל, להבהיר את התמונה ולמנוע אי הבנה.

מסגרת המגורים של משען היא בתי דירות המתאימים עבור גמלאים עצמאים, המעוניינים לחיות בחברת אנשים עצמאים. הדיירים הבוחרים להתגורר במסגרת זו, גרים בדירות מאובזרות ומותאמות לצרכים ומנהלים אורח חיים איכותי ועצמאי.

באפשרותם לנהל את לוח הזמנים שלהם ולקיים משק בית או לחילופין להסתייע בשירותי הבית כמו ניקיון וארוחות. כל זאת במסגרת מאובטחת הכוללת שומרים, קציני ביטחון ואמצעי בטיחות הכוללים גלאי עשן ואש ומתזי מים לכיבוי בדירות ובשטחי ציבורי וכן מצלמות ביטחון בשטחי ציבור.

הבית מאפשר לדייריו ליצור חברויות חדשות, להשתתף במגוון פעילויות פנאי, לפתח הובי חדש ומהווה כר נרחב לתפקידים חשובים בהתנדבות. בבית פועלת מרפאה הכוללת רופא משפחה ואחות ובחלק מהבתים גם מרפאות שיניים, בדיקות שמיעה, טיפולי פיזיותרפיה, ורופאים מקצועיים. מדובר למעשה במסגרת יוקרתית, איכותית ויוקרתית שבה משולבים החיים העצמאיים עם שירותים נגישים אשר הופכים את החיים לקלים, בטוחים, חברתיים ונוחים יותר, החל מתחזוקת הדירה וכלה בשירותי השמירה, התזונה והבריאות .

חוק הדיור המוגן שתחולתו מינואר 2013, מסדיר את היחסים שבין המפעילים של בתי הדיור לבין הדיירים המתגוררים בבתים. בין היתר החוק מגדיר תקופת ניסיון בת שלושה חודשים, מחייב תפעול של מחלקה סיעודית אם ישנן 250 יחידות דיור לפחות בבית הדיור המוגן  , מחייב את מפעילי הבתים להחזיק ברישיון הפעלה, מתן  מסמך גילוי נאות  לדיירים טרם חתימת החוזה ועוד. מומלץ ביותר לקרוא את החוק במלואו ולוודא כי המסגרת שאתם מתעניינים בה , אכן פועלת בהתאם לכתוב בו.

 

דיור תומך

דיור תומך הנו דיור מוגן לכל דבר, אך מנגיש את השירותים לדייר בקומה בה הוא גר, לבחירתו : במקום שהדייר ילך לקבל שירותים כמו ארוחות, טיפולים רפואיים או פעילות תרבות, הוא יכול לקבל את השירות בקומה בה הוא גר. בדיור התומך מתחזקת ההשגחה על שלום הדייר ורווחתו.

 

פעילויות העשרה ופנאי

הכוונה היא לכל הפעילויות המוצעות לדיירים, החל מהרצאות בנושאים מעניינים הרלוונטיים לבני גיל הזהב, דרך חוגים כמו ברידג' או דרמה וכלה באימוני טאי צ'י, שיעורי מחול, מוסיקה, תיאטרון, יצירה, טיולים ונופשים בארץ ובחו"ל. רוב הפעילויות מתקיימות במעון עצמו, מה שמקל מאוד על הדיירים לקחת בהן חלק. כדי שיוכלו להגיע בקלות ובנוחות לפעילויות המתקיימות מחוץ למסגרת כמו קונצרטים למשל, דואגים לדיירים להסעות מאורגנות. בנוסף מאפשר הבית מגוון עשיר של תפקידי התנדבות לרווחת הקהילה כולה.

 

מחלקות טיפוליות

בבתים מוגנים רבים פועלות מחלקות טיפוליות המתאימות לקשישים במצב סיעודי, ישנן מחלקות לדיירים סיעודיים ולתשושי גוף  וישנן כמובן גם מחלקות המיועדות עבור קשישים תשושי נפש הנמצאים במקביל במצב סיעודי.

ישנו יתרון משמעותי בבחירת מסגרת הכוללת מחלקות מיוחדות, שכן באופן הזה ניתן לשמור על הרצף הטיפולי. אם מדובר לצורך העניין בזוג המתגורר ביחידת דיור סטנדרטית וחלילה אחד מבני הזוג מגיע למצב סיעודי, באפשרותו לעבור למחלקה הסיעודית ולהישאר קרוב לבן הזוג, שיכול להמשיך להתגורר ביחידה הזוגית או לעבור ליחידה קטנה יותר.

 

תשלום פיקדון

הפיקדון הוא בין מסלולי התשלום הנפוצים ביותר במסגרות המגורים המוגנות. דייר הבוחר במסלול זה, מפקיד סכום מסוים עם כניסתו למסגרת כשגובה הסכום משתנה בהתאם לאופי המסגרת, מאפייני יחידת הדיור (רמת האבזור, שטח היחידה, כיווני אוויר וכו') ועוד.

התשלום מתבצע באופן חד פעמי כשמדי שנה נשחק הסכום במספר אחוזים. אם הדייר בוחר בשלב מסוים לעזוב, יהיה באפשרותו לקבל את הפיקדון שהפקיד, בניכוי החלק שנשחק במהלך תקופת המגורים שלו במסגרת. מובן שבמקרה שחלילה ילך לעולמו, יועברו הכספים ליורשיו. בדיוק כמו גובה הפיקדון, גם שיעור השחיקה נקבע מראש ומצוין בחוזה הנחתם בין המעון לדייר וכנ"ל לגבי תקופת השחיקה. אם לדוגמה נקבע כי תקופת השחיקה תעמוד על עשר שנים, הרי שהחל מעשר שנים לאחר הכניסה למסגרת והלאה, גובה הסכום הנותר יישאר ללא שינוי.

 

דמי אחזקה חודשיים

בניגוד לפיקדון, אותו משלמים פעם אחת בלבד, מדי חודש צריכים הדיירים לשלם דמי אחזקה. השירותים השונים הכלולים בסל יצוינו גם כן בחוזה ההתקשרות ובהתאם לצורך, ניתן יהיה לבצע שינויים בהרכב הסל. ישנם שירותים בסיסיים הכלולים בסל, כמו אבטחת המבנה או שירותי אחזקה בסיסיים, ביטחון, תרבות, גינון, אחות, תמיכה נפשית וישנם שירותים שלא כלולים לרוב בסל הבסיסי, כמו שירותי כביסה ומזון למשל.

 

פיקדון מופחת

במקרים מסוימים תינתן האפשרות לשלם פיקדון מופחת, אך במצבים האלו לרוב יידרש הדייר להסכים לשחיקה שנתית משמעותית יותר מהרגיל. כמו כן אין זה מן הנמנע שבתמורה להפחתת דמי הפיקדון, יידרש הדייר לשלם דמי אחזקה חודשיים גבוהים יותר.

 

דמי כניסה

מסלול דמי כניסה הוא פתרון נוסף המתאים עבור אלו המתקשים לגייס את סכום הפיקדון במלואו. הבוחרים במסלול זה ישלמו עם הצטרפותם למסגרת הדיור סכום מופחת בגובה של 60-50 אחוז מערך הפיקדון בלבד, אך יצטרכו להשלים עם דמי שחיקה חודשיים. דמי השחיקה במסלול זה גבוהים יחסית כשתוך שלוש-ארבע שנים רוב דמי הכניסה ששולמו במועד ההצטרפות, צפויים להישחק. היתרון של מסלול תשלום זה הוא שהדייר נהנה מדירה לכל החיים במחיר נמוך מאוד יחסית.

 

מסלול רכישה

בחלק ממסגרות הדיור לגיל הזהב מציעים לדיירים להצטרף למסלול רכישה המאפשר להם הלכה למעשה לרכוש את יחידת הדיור ולרשום אותה בטאבו על שמם. רכישת הדירה לא מבטלת את דמי האחזקה החודשיים ואם יורשיו של הדייר ירצו להתגורר ביחידה בעצמם, יהיה עליהם להמתין בסבלנות עד שיגיעו לגיל המתאים.

 

דמי שכירות חודשיים

פתרון נוסף המתאים לדיירים המתקשים לגייס את הסכום הדרוש במועד ההצטרפות, בא לידי ביטוי בתשלום חודשי של סכום כסף מסוים, בדומה לתשלום של דמי שכירות חודשיים. מטבע הדברים מדובר בסכום גבוה יחסית, שכן הוא מחליף את הפיקדון ואת החלק היחסי שהמעון אמור היה לקבל בדמות השחיקה השנתית או החודשית. סכום זה כולל גם את דמי האחזקה החודשיים כמובן.

כפי שניתן להבין, יש לא מעט מקום למשחק בכל הקשור לתשלום עבור המגורים במסגרות המוגנות. מעבר לכל המצוין לעיל, לא אחת תינתן האפשרות לחוזים אישיים שבהם דמי האחזקה אינם אחידים, אלא משתנים במהלך השהות.

ישנם למשל דיירים המעוניינים לשלם סכום חודשי גבוה או נמוך יחסית בשנתיים הראשונות ולאחר מכן סכום שונה מסיבות כאלו ואחרות. בדרך כלל מסגרות הדיור באות לקראת הדיירים ולכן מומלץ מאוד לברר ולהתעניין בנוגע לכל האפשרויות הקיימות

לקבלת מידע נוסף השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

אני מתעניין/ת:

קראו עוד על דיור מוגן

צור קשר

אני מתעניין/ת: